Sunday, July 26, 2009

لماذا ؟

لماذا لا نشعر بقيمة الأشياء إلا بعد أن نفقدها
سؤال طرأ على ذهني فجأة
نحن لا نشعر بقيمة الصحة إلا عندما نمرض
لا نشعر بقيمة الأصدقاء والأحباء إلا بعد أن نفقدهم أو نبتعد عنهم
عندها فقط نشعر كم كنا نحبهم
ونتمنى لو يعود العمر ساعة لنقضيها بالقرب منهم
أنا قررت إني أفكر نفسي بنعمة ربنا سبحانه وتعالى عليا
وأعطي لكل شيء في حياتي حقه قبل ما يضيع مني

************
الحمد لله على نعمة الإسلام قبل أي شيء
اللهم حبب لي طاعتك واغفر لي وارحمني
الحمد لله على نعمة العقل
الحمد لله على نعمة الصحة هي صحيح على قدها بس الحمد لله
أنا أحسن كتير من غيري
الحمد لله على نعمة الأصدقاء من أكبر نعم ربنا عليا انه رزقني بأصحاب بحبهم وبيحبوني
كفاية اني لما ببقى متضايقه ومحتاجة ابكي عندي أكتر 10 ارقام تليفون مستعدين لإستقبال كل انفعالاتي
وبكائي وفرحي في كل وقت
الحمد لله وهبني ابوين صالحين وطيبين وبيحبوني
وأخوات ربنا يخليهم ليا
وأولاد اخ اشقيا بس بحبهم ربنا يخليهم
ويسامحهم علشان كسروا لي سماعة ال
mp3 امبارح
****
والحمد لله برضه ان في ناس بيكرهوني على الأقل باخد منهم حسنات
ربنا يهدهم
والحمد لله إني بحب القراءة واستفدت كتير واستمتعت بالكتب اللي قريتها
والحمد لله على نعمة الرزق الحلال
رغم كمية القرف والكبت والضغط النفسي
بس هي دي الدنيا
****
الحمد لله مشكلتي احيانا وناس كتير انهم بيفكروا في اللي ناقصهم
ومش بيفكروا في اللي عندهم
انا فكرت اكتب اللي عندي علشان أخرج نفسي من دوامة الإكتئاب بلاش افكر في اللي مش عندي
لأنه جايز ما يكونش فيه السعادة
خلينا نستمتع بحياتنا وبالموجود فيها قبل ما يضيع ونلاقي نفسنا في الأخر ضيعنا العمر في البكاء
على حلم بعيد أو أمنية مستحيلة
أو ................

ش ي م ا ء

2 comments:

Anonymous said...

الحمد لله أن لسانك رطب ب1كر الله وحمده

hamees said...

الحمد لله يا احمد اسعدتني زيارتك واسفة للتأخير في الرد
لأني بدخل المدونة على فترات متباعدة